Vetenskapens värld

Jag kollade på ett jätteintressant program igår på tvåan... Inte så ofta jag brukar kolla på den kanalen men igår sändes en repris av vetenskapens värld som hade tema träning! De tog bland annat upp hur man kan mäta sina väsen i kroppen och därmed få reda på om man är/håller på att bli sjuk eller om det finns en. Ökad risk för skador. De skulle också ta död på en och en annan myt... Däribland att stretching före träning kan öka risken för skador, kalorivisaren på löpbandet eller crosstrainern är riktigt opålitlig. Alla dessa saker säger ju sig självt egentligen! Men de jag reagerade på mest var den att man måste äta inom en timme efter träning. Enligt forskarna i programmet behövde inte vi vanliga motionärer det däremot elitidrottare. De menade alltså att man oftast ätit något innan träningen och då har man alla byggstenar för att kroppen ska både orka träna och bygga upp efter träningen. Det låter lite skumt i mina öron, okej att man kanske inte behöver slänga i sig kolhydrater och proteinbars så fort man kommer ut från gymmet men att äta en måltid med alla komponenter tror jag iallafall är viktigt. Sen får forskarna säga vad de vill ;) Jag kommer fortsätta äta efter träning :) Riktigt intressant program må jag säga! Fler sånna tack! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0